Ipsos Online Panel sistemi aracılığıyla dünya çapında 14 ülkede gerçekleştirilen Trustworthiness Monitor- Güvenilirlik Araştırması’na Kanada, Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde 18-74 yaşları ortasındaki 16 binin üzerinde yetişkin katıldı. Araştırma gösteriyor ki itimadı etkileyen en değerli ögeler: Verilen kelamların yerine getirilmesi (yüzde 36) ve şeffaflık (yüzde 35) Türkiye’de de tıpkı bahisler daha yüksek skorla yeniden birinci 2 sırada belirtilen ögeler ortasında yer alsa da dünya genelinden farklı olarak çevresel olarak sürdürülebilir siyasetler izlenmesi daha kıymetli bir husus olarak öne çıkıyor. Eser fiyat / paha alakası ise dünya geneline nazaran daha az ehemmiyet verilen bir husus olarak dikkat çekiyor.

Dünyada ilaç şirketlerine itimat yüksek

Dünya genelinde yüzde 34 oranla ilaç şirketleri en çok itimat duyulan kesim olarak öne çıksa da genel olarak dallara olan inancın çok yüksek olmadığı görülüyor. İlaç şirketlerini ise teknoloji ve yiyecek içecek firmaları takip ediyor.

Türkiye’de ise sıralama daha farklı. Türkiye’de bireylerin en çok itimat duyduğu bölüm yüzde 40 ile teknoloji firmaları. Teknoloji dalını ise bankacılık ve güç bölümü takip ediyor. Toplumsal medya şirketleri ise hem dünyada hem de Türkiye’de itimadın en düşük olduğu bölüm.

Ipsos, Türkiye CEO’su Sidar Gedik, “Yakın zamanda Türkiye’de yaptığımız bir araştırmanın sonuçlarına göre mutluluk duygusunun bileşenleri içinde güvende hissetmek yer alıyor. Karşı karşıya olduğumuz birey, kurum ve durumla ilgili güven hissi içinde olmadığımızda mutlu olmak zorlaşıyor. Güven işte bu kadar kritik. Ipsos’un 14 ülkede yaptığı Güvenilirlik Araştırması sonuçlarına bu bilgi ile baktığımızda daha büyük önem kazanıyor” tabirinde bulunuyor.

Çin ve Hindistan’a nazaran kelamının eri

Dünyada da Türkiye’de de insanların güvenebilmek için karşısındaki kurumun verdiği kelamı yerine getirmesini ve bunu yaparken şeffaf olmasını beklediğini hatırlatan Gedik araştırmaya ait şu değerlendirmelerde bulunuyor: “Salgın periyodundaki hayatta kalma çabasında kıymetli rol oynayan ilaç firmalarının ülkeler ortalamasında en çok inanç duyulan firmalar olmasını anlayabiliyoruz. Fakat yeniden de Türkiye’de birinci sırada değiller. Ülkemizde inanç sıralamasında birinci sırada teknoloji firmaları var.

Türkiye ile birlikte Çin, Hindistan, Güney Afrika Cumhuriyeti, Suudi Arabistan ve Brezilya teknoloji firmalarına en çok itimat duyulan ülkeler. Türkiye’de teknoloji firmalarının işlerini uygun yaptıkları ve bunu yaparken de düzgün yönetildiklerini düşünenlerin oranı ülkeler ortalamasının üzerinde. Ayrıyeten Avrupa ülkeleri ile kıyasladığımızda hepsinden yüksek. Benim ilgimi çeken noktalardan biri ise Çin ve Hindistan’dan araştırmaya katılan her 10 bireyden 7’sinin teknoloji firmalarını kelamının eri ve şeffaf olarak değerlendirmeleri. Dünyanın en süratli gelişen ekonomilerini oluşturan bu dev ülkelerde milyarlarca insanın teknoloji şirketlerine yönelik bu kadar güçlü bir inanç duygusu içinde olmaları gelecekte neler olacağını düşündürtüyor.”

Dünya Gazetesi’nin Haberi