Burcu KAYA

Geçtiğimiz hafta ‘Şehir Buluşmaları’ aktifliği kapsamında, Mersin’de birtakım ziyaretlerde bulunan Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Kayacı Savunma Sanayi A.Ş.’nin vizyon projelerinden biri olan Türkiye’nin birinci İnsansız Deniz Aracı (İDA) OKHAN’ın ‘Gece Seyir Testleri’ne katıldı. Mersin’de savunma sanayi çalışmalarına yönelik artan heyecanın memnunluk verici olduğunu kaydeden Ömer Bolat, Türkiye’nin son yıllarda gerçekleştirdiği savunma sanayi projelerindeki ulusallığın değerine vurgu yaptı. Kayacı Savunma Sanayi A.Ş. İdare Konseyi Lideri Hakan Kayacı ise, Mersin’in savunma endüstrinde hak ettiği yere geleceğini söyledi.

İDA projesinin adım adım sona yaklaştığını ve projenin en kıymetli düzeylerinden biri olan ‘Gece Seyir Testleri’nin muvaffakiyetle geçtiğine dikkat çeken Hakan Kayacı, “Mersin, savunma sanayinde hak ettiği yere gelecek.

Bütün çabamız, çalışmamız bunun üzerine” dedi. Savunma endüstrisinde bölgemizde bir kümelenme oluşturarak, savunma sanayiinden gerekli hissesi alabilmeyi, savunma sanayi firmalarıyla birlik beraberlik içerisinde ses getirecek projeler üretmeyi ve yatırımlar yapmayı planladıklarını kaydeden Kayacı, “Şehrimizin varlığını tüm dünyaya hissettirmek en büyük hedefimiz” diye konuştu.

Güçlü Türkiye için güçlü savunma sanayi gerekli

Savunmadaki stratejik ataklarıyla Türkiye’nin her geçen gün daha güçlü hale geldiğinin altını çizen Hakan Kayacı, “Askeri ve ekonomik olarak atılan adımlar ülkemizin güçlenmesi için yeterli değildir. NATO’nun önemli üyelerinden biri olan ülkemizin savunma sanayisi geliştikçe, çevremize ve dünya barışına vereceğimiz katkı da artacaktır.

Hepimiz şunu çok iyi biliyoruz ki, güçlü bir Türkiye için güçlü bir savunma sanayi gereklidir” dedi. Savunma sanayine yönelik hizmet verecek son teknoloji eseri bir araç üretmek üzere insansız deniz aracı projesine başladıklarını söyleyen Kayacı, üretimini yaptıkları insansız deniz araçlarının tam otonom seyir kabiliyetine sahip olduğunu, bu sebeple keşif, gözetleme ve istihbarat toplama misyonlarını tek başına icra edebileceğini kaydetti.

Kayacı, “Yapay zekâ ile optimum seyir kabiliyetine sahip olan araçlarımız, imaj sürece ile maksat tespit ve teşhis özelliği sayesinde topladığı tüm bilgileri, uydu üzerinden tam vakitli olarak ana komuta merkezine aktarabilmektedir. Bunların dışında, yüksek bedelli ünite müdafaa ve nöbet vazifesiyle birlikte ana ünitelere eskort edebilme özelliğiyle de öne çıkmaktadır. Şu evrede silahsız olan araçlarımız silahlandırıldığında taarruz ve savunma emelli da kullanılabilecektir” tabirine yer verdi.

“IDEF’te yeni planlar yaptık”

Dünyadaki sayılı savunma sanayi fuarlarından birisi olan IDEF Fuarına da iştirak sağladığına değinen Kayacı, “Bildiğiniz üzere bu sene IDEF fuarına, savunma, güvenlik, denizcilik, havacılık ve uzay sanayisi alanlarında faaliyet gösteren yerli ve yabancı yaklaşık bin firma katıldı. Bizim açımızdan fuar çok verimli geçti. Birçok yerli ve yabancı firma ile görüşerek karşılıklı çözüm ortağı olabileceğimiz projelerde ileriye dönük planlamalar yaptık” dedi.

Planlar ortasında sivil ve askerî hedefli

jammer var Türkiye’nin birinci İnsansız Deniz Aracı (İDA) OKHAN dışında diğer projelerin de devam ettiğini belirten Kayacı, “RF köreltici ve karıştırıcı sistemi ( jammer), askeri tatbikatlarda ekonomik bir gaye olarak kullanılabilecek ve radarda yüksek görünürlük sağlayan Pasif Radar Reflektör (PRR) sistemi, radarda görünürlük tahlillerini çok süratli ve yüksek doğruluk performansıyla gerçekleştiren PREDICS radar kesit alanı benzetim ve tahlil yazılımıyla duvar ardı görüntüleme radarı (DAGR), dinamik pozisyonlandırma sistemi, uydu pusulası, diferansiyel GPS baz istasyonu, otomatik radar pilotlama aygıtı, GPS seyrüsefer sistemleri üzere gerek yazılım gerekse donanım olarak devam eden birçok projemiz var.

Bu ay TÜBİTAK takviyeli yeni bir projeye başladık. Projemizin ismi ‘Enkaz Altı Canlı Varlığı Tespit ve Görüntüleme Radarı Geliştirilmesi.’ Maksat projelerimiz ortasında sivil ve askerî emelli kullanılabilecek jammer mevcut. İDA’mıza Silahlı İnsansız Deniz Aracı (SİDA) özelliğinin kazandırılması, deniz elektroniği kapsamında otomatik rota denetim sistemleriyle dijital rüzgâr bilgi sistemlerinin üretilmesi ve çeşitli navigasyon sistemlerinin hayata geçirilmesi yer alıyor” açıklamalarında bulundu.

Kayacı Savunma Sanayi tarafından geliştirilen OKHAN

OKHAN 11,4 metre uzunluğunda, 30 knot hız yapabilen 390 beygirlik motor gücüne sahip. Kriptolu LOS ve uydu haberleşme sistemi bulunan İDA, 1.5 tona kadar yararlı yük taşıyabilme, hareketli kara ve deniz platformlarından kumanda edilebilme, mühimmat fırlatıcı lançer ve başka elektronik harp sistemlerini bünyesinde barındıran OKHAN, insansız tam otonom seyir kabiliyeti, imaj sürece ve gaye tespit-teşhis özelliği ile keşif, gözetleme, istihbarat toplama, silahlandırıldığında ise taarruz ve savunma misyonlarında kullanılabiliyor.

Dünya Gazetesi’nin Haberi