Hasret SARSIN

İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi’nin ocak ayı meclis toplantısı gerçekleştirildi. Toplantıda konuşan İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi İdare Kurlu Lideri Yusuf Öztürk, iktisattaki temkinli optimist revizyonlara karşın, zayıf talebin tesiriyle deniz nakliyatında negatif havanın sürdüğünü söz etti.

Baltık Kuruyük Endeksi’nin 22 Aralık’tan itibaren yüzde 50’nin üzerinde düşerek, 680 puanın altına gerilediğini belirten Öztürk, ana rotalarda 40’lık spot konteyner navlunlarını gösteren Dünya Konteyner Endeksi (Drewry) ise 2 bin 46 dolar olduğunu sefer iptalleri artmaya devam ettiğine dikkat çekti.

“Canlanma bu yıl yaşanmadı”

Öztürk, “Son iki yılda verilen 6,7 milyon TEU’luk yeni gemi siparişi de denizcilik sanayisini düşündürüyor. Öbür yandan konteyner sınırları ortasındaki ittifakların tekrar tertibinin, navlunları ne tarafta etkileyeceği yakından izleniyor.

Denizcilik uzmanları, her yıl Çin Yeni Yılı öncesi Batı ülkelerinin eser stoklaması nedeniyle denizcilik piyasalarında görülen canlanmanın bu yıl yaşanmadığına dikkat çekiyor. 5 Şubat’ta sona erecek Çin Yeni Yılı’nın, deniz nakliyeciliğinde ve navlunlarda bir hareketlenmeye yol açacağı da varsayım ediliyor” dedi.

İmalat ve ihracat kesimlerinin yaşadığı her badirenin denizcilik dalını direkt etkilediğini söz eden Öztürk, “Mal ticaretinde zayıf talebin tesirini, ülkemiz deniz nakliyatında ve limanlarda elleçlenen yük hacminde de yaşıyoruz. 2022 yılında limanlarda elleçlenen konteynerin bir evvelki yıldan daha düşük, yani 12,6 milyon TEU’nun altında gerçekleşmesi bekleniyor. Türkiye’nin ihracatını artırması için yeni ticaret mutabakatlarına ve Gümrük Birliği’nin güncellenmesine muhtaçlık ise devam ediyor. Türk bayraklı, Türk sahipli gemi filosunun geçen yıl yüzde 30 büyüyerek 41 milyon Dwt büyüklüğüne ulaşmasını ve Türk gemi filosunun dünyada 14. sıraya çıkmasını değerli bir fırsat olarak görmeliyiz” tabirlerini kullandı.

“Bizim de KDV’miz düşürülmeli”

Kesimin sorunlarına da değinen Öztürk, mega yat ve tekne üretimi bölümünün önü açılması gerektiğini söyledi. Öztürk, “Kıyı yapıları master planları hazırlanmalı. Mevzuat ve uygulamalarda birlik olmalı. Otellerde yüzde 8 ve yüzde 1 KDV uygulanırken bizde yüzde 18 KDV uygulanıyor. Olacak şey değil, bizde de yatak kapasitesi epeyce fazla, yalnızca oteller bu hizmeti vermiyor, mevzuatlar yektesak olmalı. Su eserleri avcılığına ve trafiğine yasaklanmalı bu bahiste çok kahır yaşanıyor. 25 yaş üstü deniz araçları hurda teşviki kapsamına alınarak yeşil güçlü yeni jenerasyon deniz araçlarına dönüşmesi sağlanmalı” dedi.

Dünya Gazetesi’nin Haberi