CEMRE PARILTI KARACA

Kurdaki istikrar ihracat üzere Döviz kazandırıcı bir öteki dal olan turizmde de tesir yaratmaya başladı.

Yükselen maliyetlerle satış fiyatlarının ortasındaki makasın çok fazla daraldığını söyleyen turizm kesimi, rekabette fiyat indirimi yapamadıkları için yüzde 5-10 ortasında bir turist kaybının da yaşanabileceğinin altını çizdi.

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy’un açıklamalarına nazaran bu yıl turizm kesiminde 60 milyon turist ve 56 milyar dolar gelir hedefleniyor.

Yüksek enflasyon nedeniyle maliyetlerinin satış fiyatına yaklaştığını söyleyen Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Lider Yardımcısı Bülent Bülbüloğlu, “Kurda enflasyona yakın artış oranı bizler için çok daha iyi olacaktır” dedi.

Bülbüloğlu, paket tiplerde Türkiye’nin çok büyük bir hacme sahip olduğunu, bu konuda İspanya ile aynı konumda olduğunu belirtti.

Dünyada ‘her şey dahil’ sisteminde en ucuz ülkenin Türkiye olduğunu tabir eden Bülbüloğlu ortadaki fiyat makasının daralmasının rekabeti zorlaştırdığını söyledi.

Bülbüloğlu, “Dolar ve sterline bakıldığında yıllık artışı yüzde 30 civarında. Fakat yıllık konaklama maliyeti yüzde 300’ü buldu. Güç maliyetleri, minimum fiyat artışı derken maliyetlerimiz neredeyse satış fiyatına geldi” dedi.

Paket cinste İspanya Türkiye’den daha ucuz hale geldi

Türk turizminin en büyük rakibi olan İspanya, paket cinslerde Türkiye’den daha ucuz hale geldi.
İngiltere Tüketiciler Derneği, Travel- Supermarket.com’da en çok tercih edilen birinci yedi destinasyonun bir haftalık paket tıp fiyatlarını karşılaştırdı.

Araştırmaya nazaran İngiltere için yaz döneminde en ucuz bir haftalık paket tıp İspanya’da. Araştırmaya nazaran İngilizler için Türkiye İspanya’dan daha değerli, Yunanistan ise daha ucuz bir pozisyonda bulunuyor.

“Turist sayısında yüzde 5-10 kayıp olabilir”

Pronto Tour İdare Konseyi Lideri Ali Onaran, İspanya’ya giden turistin Türkiye’den daha fazla fiyat ödemek zorunda kaldığını fakat ortadaki makasın azalması nedeniyle de rekabetçiliğin düştüğünü söyledi.

Onaran, “Tek rakibimiz İspanya değil Yunanistan, İtalya, Fransa üzere değerli rakiplerimiz var. Maliyetler nedeniyle acenteler ve oteller indirim yapamıyor. Dolayısı ile ortadaki fiyat makası daraldığından rekabetçilik oranı da düşüyor” dedi.

Türkiye turizm bölümünün hizmet konusunda bu ülkelerle rekabet edebileceğini söyleyen Onaran artan enflasyon ve sabit kalan kurun turizm kesimini etkilediğini tabir etti.

“Turist sayısına değil turizm gelirlerine odaklanmak lazım”

Bodrum Profesyonel Otelciler Derneği Onursal Lideri Serdar Karcılıoğlu, Türkiye’deki ‘ultra her şey dahil’ fiyatla İspanya’daki yarım pansiyon fiyatının kıyaslandığını lakin İspanyol otelin kâr marjıyla Türkiye’deki otelin kar marjına bakmak gerektiğini söyledi. Karcılıoğlu, “Türkiye’nin turizm dalı gelen turist sayısı ile ölçülüyor. Meğer gelirlere ve gecelik konaklamaya odaklansak ve bu mevzuda iyileştirmeler yapsak kesimin hiçbir sorunu kalmayacak. Ülkeye gelen turist sayısını baz alıyor ve muvaffakiyet sayıyoruz. Bu çok yanlış bir durum” değerlendirmelerinde bulundu.

Turizm geliri 2022’nin 3. çeyreğinde yüzde 27,1 arttı

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) datalarına nazaran turizm geliri 2022’nin 3. çeyreğinde bir evvelki yılın birebir çeyreğine nazaran yüzde 27,1 artarak 17 milyar 952 milyon 361 bin dolar oldu. Turizm gelirinin yüzde 14,3’ü Türkiye’yi ziyaret eden yurt dışı ikametli vatandaşlardan elde edildi.

Tıpkı datalara nazaran ziyaretçiler, seyahatlerini ferdi olarak yahut paket cins aracılığıyla organize etti.

Bu çeyrekte yapılan harcamaların 12 milyar 562 milyon 557 bin dolarını ferdî harcamalar, 5 milyar 389 milyon 804 bin dolarını ise paket tıp harcamaları oluşturdu.

Bloomberg HT’nin Haberi