ODMD İdare Şurası Lideri Ali Haydar Bozkurt, “Mobilite artık bir lüks değil bir gereksinim. 2023’de de 800 binler civarında bulunurluk olur ve pazar o civarda gerçekleşir diye kestirim ediyoruz” dedi.

ODMD (Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği) İdare Heyeti Lideri Ali Haydar Bozkurt Bloomberg HT’de yayınlanan Otomotiv Zirvesi’nin konuğu oldu.

Yüzde 6’lık artışı düzgün bir performans

2022 performansına dair değerlendirmesinde Bozkurt “2022’yi konuşurken 2021 ile kıyaslıyoruz ve doğal olarak oradaki yüzde 6’lık artışı düzgün bir performans olarak söz ediyoruz.

Öte yandan Türkiye’nin genel dinamiklerine baktığımızda, aslında potansiyel olarak Türkiye’nin mevcut şartlarda 1 milyon bandının altına düşmemesi gerekiyor. Biz son 10 yıldır ortalamada 800 bin adetler bandında gidip geldik. Birkaç yıldır ise bu adedi de yakalayamadık. Bu açıdan baktığımızda çok da kusursuz bir performans demek ne kadar gerçek olur tartışılır” tabirlerini kullandı.

783 binlik toplam pazara eriştik

Öte yandan 1-2 yıldır pazarı belirleyen ögenin bulunabilirlik olduğuna dikkat çeken Bozkurt “Geldiğimiz noktada da açıkçası ne kadar araç bulduysak onu satabildik ve 783 binlik toplam pazara eriştik. Hem kurumsal hem de perakende müşteri tarafında ertelenen bir talep var. Her yıl birkaç yüz binlik ötelenen talep sürekli birikiyor” dedi.

1 milyon 200 bin üzere tarihi rekorları zorlayacak

2023 pazarına baktığımızda aslında optimist olmamızı gerektiren ötelenmiş ve birikmiş bir talep olduğunu belirten Bozkurt “Tüm markalar diledikleri adette araç bulabilirlerse 1 milyon 100 bin- 1 milyon 200 bin üzere tarihi rekorları zorlayacak adette talep görüyoruz. Satış korkusu olmayan bir pazar ortamındayız.

Öte yandan arz tarafı çok kıymetli. Mobilite artık bir lüks değil bir gereksinim. Kişi başına düşen araç sayısında hala Avrupa ortalamasının çok gerisindeyiz. 2023’de görünen o ki buna benzeri bir senaryoda geçecek.

O arabanın banttan çıkma bahtı yok

Çip krizi tam olarak çözülmüş değil; geçen ay Çin’de Kovid 19’dan 60 bin kişi öldü; birtakım yedek kesimleri üreten yan sanayi firmaları maalesef ki çalışamaz hale geldi. Bir küçük vidayı sağlayamadığınızda o arabanın banttan çıkma bahtı yok. Biz 2023’de de 800 binler civarında bulunurluk olur ve pazar o civarda gerçekleşir diye varsayım ediyoruz” formunda konuştu.

Bir gecede ÖTV neden kaldırılamaz?

Bozkurt “Sektör olarak ÖTV yükünün ağır olduğunu düşünüyoruz. Yaptığımız çalışmaya nazaran bir gecede ÖTV’nin ortadan kalkma bahtı pek yok. Birincisi devlet bundan çok büyük bir gelir elde ediyor ve bundan bir anda vazgeçemiyor.

İkincisi bunu yaptığınızda çok önemli bir ithalat patlamasıyla karşılaşırsınız. Esasen cari açık en büyük sıkıntımız. İktisat de çok önemli halde sarsılır.

ÖTV’nin 10 yılda kaldırılması konusunda çalıştık

Üçüncüsü ise kurumsal firmaların elindeki envanter çok büyük oranda bir anda paha kaybedeceği için firmaların finansal zorluğa girme durumu da var.

Biz bir simülasyonla kademeli olarak ÖTV’nin 10 yılda kaldırılması konusunda çalıştık. Bu türlü olduğu vakit yönetilebilir ve sağlıklı bir geçiş olur” diye konuştu.

Dünya Gazetesi’nin Haberi