“Asrın felaketi” olarak nitelenen, Türkiye’deki 10 ili etkileyen 7,7 ve 7,6 büyüklüğündeki sarsıntıların akabinde milletlerarası şirketler, depremzedelerin yaralarını sarmak için seferber oldu.

Sarsıntı bölgelerine yardımda bulunan şirketlerin sayısı her geçen gün artarken, global iş dünyası, büyük can kayıplarına, yaralanmalara ve çok değerli hasara yol açan zelzeleler sonrası acil gereksinimlerin temini için maddi ve tıpkı takviye sağlamak gayesiyle kaynaklarını harekete geçirdi.

Global iş dünyasının takibe alınan yardımlarının meblağı 39 milyon doları aştı

ABD Ticaret Odası Vakfı’nın halka açık ve şirketler tarafından gönderilen verileri derleyerek hazırladığı Kurumsal Yardım Takibi verilerine göre, 11 Şubat itibarıyla takibe alınan küresel iş dünyasının yardımlarının tutarı 39 milyon doları aştı.

Küresel iş dünyası, Türkiye ve Suriye’deki sarsıntıların akabinde bölgenin toparlanma eforlarına dayanak olmak için uzmanlığını, kabiliyetlerini ve kaynaklarını seferber ederken, yardım meblağının süratle artmaya devam ettiği bildirildi.

Kahramanmaraş merkezli sarsıntılardan etkilenen bölgelere yardım kararı alan milletlerarası şirketlerden öne çıkanlar şöyle:

Accenture

İrlanda merkezli danışmanlık şirketi Accenture, insani yardım kuruluşlarına 1 milyon dolar bağışta bulundu. Ayrıyeten, Accenture çalışanlarının, yüzde 100’lük şirket katkısıyla global bir bağış kampanyası aracılığıyla bölgeye yardımcı olacağı bildirildi.

Allianz

Allianz Group depremzedelerin muhtaçlıklarının karşılanmasına takviye olmak emeliyle 6 milyon avro bağışladığını açıkladı. Şirket, ayrıyeten çalışanları ve bağlı acentelerinin bağışlarına 1 milyon avro katkı yapacağını belirtti.

Amazon

Amerikalı e-ticaret devi Amazon, sarsıntıdan etkilenenler için yardım çalışması başlattı. Şirketin internet sitesinden yapılan duyuruda, Kızılay ile başka yardım kuruluşlarının acil muhtaçlıklarını karşılamaya yardımcı olmak için harekete geçildiği bildirildi.

Bölgede eser bağışı ve lojistik dayanağı de sağlayan Amazon, Dünya Besin Programı (WFP), Save the Children, UNICEF, Kızılay, AKUT ve Ahbap üzere kümelere 500 bin dolar bağışta bulundu.

Apple

ABD’li teknoloji devlerinden Apple’ın Üst Yöneticisi (CEO) Tim Cook, Twitter hesabından yaptığı paylaşımda, sarsıntıda hayatını kaybedenler için taziyelerini sunarken, “Apple, yardım ve kurtarma çabalarına bağışta bulunacak.” tabirine yer verdi.

Bayer

Alman ilaç ve kimya şirketi Bayer, zelzeleden etkilenenleri desteklemek için 1,5 milyon avroluk acil durum fonu sağladı.

Ahbap ve Kızılay’a 500 biner avro bağışta bulunan Bayer, Suriye için de Alman Kızıl Haçı’na 200 bin avro bağışladı.

Binance

Kripto para borsası Binance, sarsıntılardan en çok etkilenen bölgelerde bulunan kullanıcılarına 100’er dolar değerinde BNB bağışlayacağını açıkladı.

Chevron

ABD’nin büyük petrol üreticilerinden Chevron, afet yardımı için 1 milyon dolarlık kaynak ayırdı.

Chobani

ABD’li yoğurt markası Chobani’nin CEO’su Hamdi Ulukaya, merkezi ABD’de bulunan sivil toplum kuruluşu Turkish Phlilantrophy Funds aracılığıyla başlatılan Türkiye Zelzele Fonu’na 1 milyon dolar bağışladı. Ulukaya, buna ek olarak, fonda toplanacak 1 milyon dolara karşılık 1 milyon dolar daha bağış yapacağını bildirdi.

Deutsche Telekom

Alman telekom şirketi Deutsche Telekom, Almanya’dan Türkiye ve Suriye’ye yapılan aramaları 15 Şubat’a kadar ücretlendirmeyeceğini duyurdu.

ExxonMobil

ABD’nin büyük enerji şirketlerinden ExxonMobil, yardım çabaları için Uluslararası Tıp Derneği’ne (IMC) 100 bin dolarlık katkıda bulundu.

Şirket çalışanları, IMC ve mahallî STK’lere bağışta bulunmaya teşvik edilirken, ExxonMobil’in Türkiye’deki çalışanları da kan bağışı ve diğer yardım faaliyetleri düzenledi.

FedEx

Amerikan kargo devlerinden FedEx, Kızılay’ın yardım faaliyetlerine yardımcı olmak için 100 bin dolar bağışta bulundu.

Bölgede lojistik takviyesi de sunan FedEx’in, gelişmeleri yakından izlediği ve uluslararası yardım ortaklarıyla birlikte yardım faaliyetlerini koordine etmeye ve ekip üyelerini desteklemeye devam edeceği bildirildi.

Google

Google, depremden etkilenenler için acil durum bilgileri sağlamak amacıyla SOS uyarılarını etkinleştirdi. Ayrıca, Google.org ve Google çalışanlarının yardım ve toparlanma çabalarını desteklediği bildirildi.

Hyundai

Hyundai Motor’un Türkiye’deki iştiraki, 450 bin dolar değerinde ekipman ve günlük ihtiyaç desteğinde bulundu. Firma, enkaz altında mahsur kalan insanları kurtarmak için de 50 bin dolar değerinde acil durum kurtarma ekipmanı sağladı.

IKEA

IKEA Vakfı, deprem bölgesine iletilmek üzere Sınır Tanımayan Doktorlar’a 10 milyon avro bağışladı.

Bölgede faaliyet gösteren ortaklarla görüşmelerini sürdüren IKEA Vakfı’nın, Türk makamlarıyla koordinasyon halinde olduğu ve Better Shelter ile Türkiye ve Suriye’de modüler süreksiz barınma üniteleri sağlamanın yollarını araştırdığı bildirildi.

Inditex

Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho ve Zara Home markalarının ana şirketi Inditex, Türkiye ve Suriye’de meydana gelen depremlerin neden olduğu insani acil duruma destek olmak amacıyla Kızılay’a 3 milyon avro bağışladığını açıkladı.

Ekonomik yardımın yanı sıra Inditex, Kızılay ve AFAD’a 500 bin dış giyim ürünü sağladığını ve bunların ilk kısmının depremden etkilenen insanlara dağıtılmak üzere bölgeye gönderilmeye başlandığını belirtti.

Lufthansa

Lufthansa, Türkiye’ye yardım uçuşu başlattı. Şirketin Boeing 777F uçağıyla bölgeye battaniye, giysi üzere gereçlerin yanı sıra yiyecek ve hijyen gereçleri taşındı.

Maersk

Danimarkalı konteyner nakliyatı devi Maersk, Suriye ve Türkiye’yi vuran büyük depremden etkilenen ihtiyaç sahiplerine yardım etmek için Türkiye’ye yaklaşık 1.000 nakliye konteyneri bağışladı.

Mercedes-Benz

Alman otomotiv markası Mercedes-Benz, Alman Red Cross’a (GRC) Türkiye ve Suriye’de zelzeleden etkilenen beşerler için 1 milyon avro bağışlayacağını açıkladı. Bağışın acil insani yardım için kullanılacağı kaydedildi.

Ayrıyeten, şirketin çalışanları ortasında bir bağış kampanyası düzenledi.

Meta

Facebook, Instagram ve WhatsApp’ın sahibi Meta, hem Türkiye hem de Suriye’deki lokal yardım, kurtarma ve toparlanma çalışmalarına direkt 550 bin dolar bağışladı.

Novartis

İsviçreli ilaç firması Novartis, insani yardım için 1 milyon dolarlık bağış yaptı.

Novo Nordisk

Danimarkalı ilaç şirketi Novo Nordisk, Kızılay’a 1 milyon dolar bağışta bulundu. Ayrıca, Novo Nordisk Vakfı, Suriye için Danimarka Kızılhaçı ve Danimarka Mülteci Konseyi’ne 700 bin dolar bağışladı.

Porsche

Almanya merkezli araba firması Porsche AG, zelzeleden etkilenenler için Alman insani yardım kuruluşlarının çatı kümesi olan “Aktion Deutschland hilft e.V.”ye 1 milyon avro bağışladı.

Samsung

Güney Koreli teknoloji devi Samsung Electronics, depremzedeler için toplam 3 milyon dolar nakdi ve tıpkı yardımda bulunma kararı aldı.

Şirket, toplam yardım fiyatının 1,5 milyon dolarını AFAD’a bağışlarken, geri kalanını afet bölgelerinde ihtiyaç duyulan portatif ultrason tanı cihazları, afetzedelerin geçici barınma ev aletleri, depremzede ailelerin çocukları için dijital eğitim tabletleri ile beyaz eşya tamir servis araçlarına ayırdı.

Samsung Electronics çalışanlarının ise ddepremdden etkilenen bölgeleri desteklemek için gönüllü olarak bağış toplama faaliyetleri yürüttüğü bildirildi.

Schwarz Goup

Avrupa’nın en büyük perakendecisi Schwarz Group, depremzedelere yardım için 1 milyon avro ayırdı. Kelam konusu bağış fiyatının, Alman Kızılhaçı’nın afet yardım hizmetlerine gönderileceği belirtildi.

Siemens

Endüstri, enerji ve sağlık alanlarında faaliyet gösteren Almanya merkezli teknoloji şirketi Siemens, Türkiye ve Suriye’deki depremzedeler için 1 milyon avro bağışta bulundu.

Şirket, çalışanlarının bağışlarının toplamı kadar da ekleme yapacağını duyurdu.

T-Mobile

ABD’nin büyük cep telefonu operatörlerinden T-Mobile, Türkiye, ABD ve Suriye’ye ve bu ülkelerden yapılan aramalar ile SMS’lerin 12 Şubat’a kadar ücretlendirilmeyeceğini bildirdi.

Boeing

ABD’li uçak üreticisi Boeing, deprem felaketi sonrası yardım ve kurtarma çabalarına destek olmak amacıyla Türk Kızılay’a 500 bin dolar bağışta bulunma kararı aldı.

Bağışın, Boeing Charitable Fund üzerinden Amerikan Kızılhaç aracılığıyla Türk Kızılay’a aktarılacağı ve yürütülen yardımla kurtarma çalışmalarında kullanılacağı bildirildi.

UPS

Amerikan kargo şirketlerinden UPS, Türkiye ve Suriye’de muhtaçlık duyulan materyallerin teslimatı için 1 milyon dolarlık global lojistik takviyesi sağlayacağını duyurdu.

Volkswagen

Alman otomotiv üreticisi Volkswagen, Türkiye ve Suriye’deki sarsıntı bölgelerine acil yardım için 1 milyon avro bağışladı.

Öte yandan, AbbVie, ALDI, AmerisourceBergen Corporation, Atlas AI, BASF, CBRE, Chery, Cigna, Coupa Software, Goya Foods, Hana Financial Group, Honeywell, KPMG, Marks & Spencer, Metro, Mitsubishi Electric, Palo Alto Networks, PayPal, Pearson, Royal Bank of Canada, Rosatom, Sabah, SpartanNash, Sun Express, Telstra, Terry Town, Tesco, Trane Technologies, Uber, Vodafone, Xerox Corporation ve ZIM de sarsıntı bölgelerine acil gereksinimlerin temini için maddi ve tıpkı takviye sağlayan şirketler ortasında yer aldı.

Dünya Gazetesi’nin Haberi